Steelbooks kopen

Zoals een collega van ons al vermeldde in een interview met SteelBookbluray.com, zijn we hier bij Zavvi allemaal enorme filmfans en iedere dag is er wel iemand die een idee heeft voor de uitgave van een nieuwe Steelbook. Met het zicht op onze eigen catalogus stelt Zavvi titels voor aan verschillende studio’s. Daarna beginnen zij met het ontwerp.

Soms vragen studio’s ons om een titel exclusief uit te brengen. Dit is meestal het geval bij nieuwe bioscoopreleases. Andere keren is het nodig om bepaalde films eerst goed te laten keuren door grote namen in de filmindustrie. O.a. Quentin Tarantino, Robert Rodriguez, Martin Scorsese en Robert De Niro zijn op een bepaald moment betrokken geweest bij het creatieproces van een Steelbook.

Wanneer we een titel voorstellen aan de studio’s, geven we hen meestal ook een paar ideeën mee over de artistieke vormgeving. Er zijn momenten geweest waarin we besloten hebben niet door te gaan met de productie van een Steelbook vanwege het gebrek aan goed artwork. Het kan jaren duren voordat nieuw artwork goedgekeurd wordt en in productie kan gaan.

Al het artwork wordt gedaan door de studio’s zelf en niet door ons. Steelbooks worden geproduceerd in Denemarken door een partnership tussen Scanavo en Glud & Marstrand A/S.

In de ‘pre-artwork fase’ sturen de creatieve teams uit de studio’s hun voorlopige artwork op naar het grafische team van Scanavo om te vragen om feedback. Scanavo stuurt hen dan suggesties terug wat betreft de kleurkeuze, ideeën over reliëfdruk en meer. Scanavo stuurt ook bepaalde sjablonen op voor het artwork om ervoor te zorgen dat het voldoet aan alle maatregelen omtrent het materiaal en de afmetingen van een Steelbook.

Eén van de belangrijkste factoren bij het ontwerpen van illustraties voor Steelbooks is de witte laag. Meestal worden er eerst ontwerpen en posters op papier gemaakt (een gebruikelijke bron van inspiratie voor cover art), waarbij de onderlaag altijd wit is. Een Steelbook heeft uiteraard een metalen laagje. Scanavo oppert ideeën aan de creatieve teams in de studio’s over hoe ze hier het beste mee kunnen werken.

Als een ontwerp bijvoorbeeld een hele felle kleur vergt, heeft het ook een dekkende witte laag eronder nodig. De interactie tussen het staal, de witte laag en de kleuren zorgt ervoor dat er meer creativiteit en variatie mogelijk is tussen de ontwerpen. Scanavo adviseert de studio’s hierover. Ook het soort vernis dat gebruikt wordt heeft gevolgen op de kleuren. Een glanzende afwerking brengt de fellere kleuren beter uit, terwijl een gematteerde afwerking een subtielere, meer gedempte toon creëert.

Bij al deze suggesties wordt rekening gehouden met wat voor film het is, wat voor artwork erbij past en wat voor publiek het heeft. Bij een moderne animatiefilm kun je een glanzende afwerking verwachten met een sterke witte laag om de dynamiek van de kleuren er beter uit te laten springen. Bij een duistere scifi film uit de jaren ’70 zal het staal meer opvallen en is de hoes meer gematteerd.

In de ‘Artwork fase’ komt de studio terug met een verbeterde versie van het artwork in één van de sjablonen. Ze kunnen ervoor kiezen om de suggesties van Scanavo wel of niet te volgen of wijzigingen aan te brengen.

De hoezen kunnen geprint worden in gebruikelijke CMYK, maar kunnen ook afgedrukt worden met PANTONE kleuren indien nodig om het gewenste effect te bereiken. Scanavo zal dan vervolgens nog één keer wat feedback geven aan de studio. Hierna wordt het ontwerp afgedrukt op een plat stuk metaal, dat vervolgens getest wordt door de studio’s.

Hierdoor kunnen ze zien wat reliëfdruk, afwerking, kleur en witte laag voor effecten hebben alvorens het ontwerp te finaliseren voor de volledige oplage.

Bekijk onze collectie
Terug naar boven